Plakaten før og nå, Moulin Rouge, Paris og "City by night"

Plakaten, Moulin Rouge, Montmartre, og «City by day»

 
Oh Pigalle, hvor begynner vi? Paris frekke, svarte sauer -nattestid. Visst, gatene har blitt roligere, gangstere regjerer ikke lenger og bordellene har lukket ned for lengst. Men kveldene er like livlige som noen gang. Og om dagen står Moulin Rouge og skinner som aldri før, i dis og regn, solskinn og sludd. Strutter de fire armer i stolthet mot hver sin himmelretning, kanskje litt skjevt og prøvende. Men vindmøllen er uansett et imponerende syn der den ruver litt, som for å minne oss om å ikke glemme historien. Fra Queen of Cancan, via Mistinguett og den legendariske Edith Piaf. Moulin Rouge, legenden av «Music Halls», underjordiske klubber og varme nye barer. Velkommen skal du uansett være.

Plakaten nå og da

Moulin Rouge, kanskje den mest berømte kabaretten i verden, åpnet i 1889 på Boulevard de Clichy. Den ble umiddelbart en suksess, takket være de legendariske danserne og sangerne som ble udødeliggjort av plakat-tegneren Toulouse Lautrec. Som La Goulue, Nini Patte en l’air, Grille d’Egout og mange andre. Og har senere også vært scene for blant andre Josephine Baker og Maurice Chevalier.

Henri de Toulouse-Lautrec er spesielt interessant å nevne når vi snakker om plakaten. Han skildret Paris på godt og vondt, han ”tittet inn” bak de vakre fasadene og gjenga de livaktige øyeblikkene i kunsten sin. De fleste bildene hans er fra kafeer, veddeløpsbaner, dansesalonger, kneiper og bordeller. Steder der ”High end” ikke fant sin plass og der horer, drukkenskap, dans og bråk gikk hånd i hånd. Toulouse-Lautrec beveget seg utenfor tidens trender i europeisk og fransk kunst. Han var en pionér når det gjaldt introduksjon av plakaten, han tok til seg trekk fra japansk kunst og hadde stor interesse for japanske fargetrykk, med sin asymmetri og rene fargeflater. Herav, sammen med hans litografier, kan man kanskje si at plakaten opplevde sin første storhets-bølge. Han hadde en helt egen strek og litografiene og posterne hans assosieres både med postimpresjonist-maleri og art nouveau. På midten av 1890-årene bidro han med illustrasjoner for magasinet Le Rire.

[…]Den korte karrieren er et betydelig uttrykk for den fin de siecle-intensiteten og eksotismen som feide over Europa og som vi eksempevis vi kan studere i Picassos tidlige verk. Idag kjenner vi at Henri de Toulouse-Lautrec som den arketypiske bohemkunstneren fra belle époque i Paris på slutten av 1800-tallet. Han ledet an inn i et nytt århundre og døde da jobben var gjort. Han fanget ånden og følelsen i tiden i plakatene og portrettene[…]*

*http://kunsthistorie.com/fagwiki/Henri_de_Toulouse-Lautrec

Se også:
https://www.pariscityvision.com/en/paris-by-night/moulin-rouge/cabaret-history

Les også:
http://wallroom.no/blogg/tre-betydningsfulle-villaer-i-stilarten-modernisme-og-funksjonalisme-del-3-villa-tugendhat/

Del dine tanker